بررسی استفاده از سیستم نگهداری مرکب در طراحی بهینه پوشش اولیه تونلهای قطعه یک راهآهن میانه - اردبیل
تونلهای راه آهن بعنوان بخشی از پروژههای احداث راه آهن درصد قابل توجهی از هزینه احداث را به خود اختصاص میدهند. قطعه یک راه آهن میانه- اردبیل با طول 20 کیلومتر از شمال روستای استور تا ایستگاه راه آهن در شرق شهر میانه ( ایستگاه سبز) امتداد یافته که کم و بیش موازی رودخانه قزل اوزن است. در این قطعه با توجه به توپوگرافی ناحیهای ( کوهها و دره- آبراههها) هشت دستگاه تونل پیشبینی شده که طول آنها حدود 3000 متر میباشد. با توجه به اینکه در تمامی علوم مهندسی استفاده از بهروزترین روشهای طراحی بسمت کاهش هزینهها و افزایش ایمنی پیش میرود، سعی شده که از جدیدترین و بهینهترین روش جهت طراحی پوشش نگهداری اولیه تونلهای هشتگانه قطعه مذکور استفاده شود. در این مقاله به بررسی روشهای بکار گرفته شده در طراحی، شامل تحلیل عددی با تمرکز بر طراحی سیستم نگهداری بصورت مرکب ( کامپوزیت)، روشهای تجربی و تحلیل گوهای پرداخته و نتایج حاصل از روشهای مختلف با یکدیگر مقایسه و ارائه میگردد. روش اصلی بکار گرفته شده در تحلیل عددی به روش مقطع معادل معروف بوده که با فرض بخش ترکیبی سیستم نگهداری بعنوان یک تیر همگن با خواص معادل، تحلیلها انجام میگیرد. این روش با روش طراحی مجزای المانهای سیستم نگهداری مقایسه و با شرایط حین اجرا اعتبار سنجی و نتایج حاصله بیانگر مناسب بودن این روش در طراحی سیستم نگهداری تونلها میباشد.
کلمات کلیدی:
تحلیل عددی، مقطع معادل، تونلهای راهآهن، پوشش اولیه، سیستم نگهداری مرکب
نویسندگان :
سعید مشکین ، روحاله طالبی ، مسعود بیاتی
چهارمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران (1390)
برای دانلود به ادامه مطلب بروید
:: موضوعات مرتبط:
دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) ,
مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی ,
,
:: برچسبها:
دانلود ,
مقاله ,
رایگان ,
تحلیل عددی ,
مقطع معادل ,
تونلهای راهآهن ,
پوشش اولیه ,
سیستم نگهداری مرکب ,
:: بازدید از این مطلب : 2751
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0